Følgende sto i en artikkel i www.t-a.no den 12.07.2006:

Velkommen om bord

STEINKJER: JT Charter bestående av Torleif Kvaløsæter og hans tremenning Jan Kvaløsæter ønsker folk og firma velkommen om bord på den nyoppussede båten MS Flatanger. Nå for tiden ligger den ved Bogakaia.

ELLEN MARIE STØLAN

STOR PLASS: Torleif Kvaløsæter driver JT Charter sammen med Jan Kvaløsæter, og de håper folk vil dra på turer med MS Flatanger som for øyeblikket ligger ved Bogakaia. Lørdag blir den å se under Skjelvågdåggån i Inderøy.

Som en omfattende hobby har de to tidligere dratt rundt med MS Juvikingen som passasjerbåt, og nå har de fått i stand det nyeste tilskuddet på vannet. MS Flatanger er vesentlig større enn Juvikingen, og to blad Kvaløsæter kan by på dobbelt så stor passasjerkapasitet.

– Denne har rom for 97 mennesker mens Juvikingen tar 47. Vi har gjort en del arbeid på den de siste to årene, blant annet sandblåsing og utvendig maling, sier Torleif Kvaløsæter.

God mottakelse

VIL HA BESØK: MS Flatanger debuterer også på Skjelvågendåggån i Inderøy til helga, sier Torleif Kvaløsæter.

Frem til 2004 ble MS Flatanger, som da enda het Helmi, blant annet brukt som passasjer- og varebåt mellom øy og fastland. Da dro de to for å hente den og få den i stand til charterbruk. – Det var januar og dårlig vær da vi hentet den, så etter en tur på seks døgn fikk vi testet den og bekreftet at det er en solid båt, sier Torleif. Nå når arbeidet med den er ferdig ønsker de å komme i gang med turer. – Vi har drevet med charterturer siden 2002, og nå har vi et godt tilbud på ny båt. Den første turen var 15. juni, og vi har hatt 5 turer siden. Mottakelsen har vært veldig bra, folk er fornøyd med både båtens romslighet, selve turen, serveringen av mat og drikke, samt at uteplassen på båten er bra, forteller han.

Krevende hobby

Hovedsakelig har det gått på firmaturer i helgene, men JT Charter byr også på turer for andre interesserte.

– Vi har ikke drevet særlig mye med markedsføring for turene, men med det tatt i betraktning er vi fornøyd med oppslutningen. Han innrømmer at det å drive chartervirksomhet i tillegg til å ha annen fast jobb er litt krevende.

– Det er kanskje litt galskap å ha gått til anskaffelse av nok en båt, men vi håper jo vi får igjen for det. Konene våre synes trolig vi blir mye borte, men de også har tatt del i mye av arbeidet, og er ofte med på turer og hjelper til med servering, fortsetter Torleif.