Følgende sto i en artikkel i www.t-a.no den 08.10.2003:

Realiserte rederdrømmen

FLATANGER: Tremenningene Jan (49) og Torleif (47) Kvaløsæter gikk allerede som 5-åringer med en drøm om å eie sin egen charterbåt en dag. 40 år senere ble drømmen en realitet.

STEIN AAKERVIK OLSEN

STOLT: Jan Kvaløsæter ser fram til å sette inn nybåten M/S Råsa i drift fra Steinkjer neste år. Charterturer til Rosenborgs kamper kan bli en realitet, forteller han.

Det skjedde gjennom kjøpet av M/S Juvikingen. For kort tid tilbake kjøpte de M/S Råsa, og er nå fylkets største private charterrederi.

Det familieeide charterrederiet "JT Charter DA" med tilhørighet i Steinkjer og Flatanger har i løpet av de siste to årene gjort seg bemerket langt utenfor fylkets grenser. Kjøpet av M/S Juvikingen i 1998, som ble satt i drift i fjor, er blitt en ubetinget suksess for tremenningene Jan og Torleif Kvaløsæter. De er i dag bosatt henholdsvis i Flatanger og Steinkjer.

Jobbet i fire år

STOLT SKUTE: M/S Råsa er på plass i Flatanger.

Ifølge Jan Kvaløsæter var det en gammel guttedrøm som gikk i oppfyllelse den dagen NTS sin gamle stolthet ble satt i drift i fjor. De to tremenningene brukte fire år på å renovere og bygge om hurtigbåten M/S Juvikingen før de kunne ta med de første charterturistene ut på fjorden.

– Da jeg og Torleif lekte sammen i fjæra som femåringer snakket vi ofte at vi skulle få oss vår egen båt en dag. At drømmen skulle bli virkelighet etter 40 år er bare helt utrolig, sier Jan. Siden M/S Juvikingen ble satt i drift i fjor har den skiftet mellom å ha Steinkjer og Flatanger som base for turene. Ifølge Jan er det et svært bra marked for charterturer fra Steinkjer, og han legger ikke skjul på at dette markedet vil bli utviklet ytterligere i tiden framover.

Store overskrifter

FORNØYD: Jan Kvaløsæter er full av lovord over nybåten M/S Råsa på 86 fot, med plass til 93 passasjerer.

Men om det blir M/S Juvikingen som skal serve dette markedet er svært usikkert i dag. For kort tid tilbake kjøpte Kvaløsæter-gutta M/S Råsa fra ferje- og hurtigbåtrederiet Helgelandske i Sandnessjøen. Den legendariske hurtigbåten har gått som passasjerbåt til blant annet Vega og Træna siden 1979. Det skapte store overskrifter i media da det ble kjent at båten skulle selges ut av Nordland fylke.

– Det er mange som har et forhold til denne båten, som var kjent for å gå i nesten all slags vær, sier Jan.

Han mener selskapet har fått svært mye båt for pengene etter oppkjøpet av M/S Råsa. Den endelige salgssummen ønsker han ikke å gå ut med, men bekrefter at det er snakk om flere millioner. Hurtigbåten er forsikret for over fire millioner kroner.

To motorer

POPULÆR: Rederiets først båt M/S Juvikingen går mye på charter både fra Steinkjer og Flatanger.

M/S Råsa er 86 fot lang, 11 fot lengre enn M/S Juvikingen. Den har to maskiner på til sammen 1600 hestekrefter, men ifølge Jan skal antall hestekrefter ned til rundt 1000. Det har sammenheng med at hurtigbåten da kan gå uten fast maskinist om bord.

– Når båten er nedgradert til 1000 hestekrefter kan den gå med en besetning på tre mann. Den vil gjøre 20 knop, og det mener vi holder, sier Jan.

M/S Råsa ble godkjent for 93 passasjerer for to uker siden. I motsetning til M/S Juvikingen, som er klassifisert for 50 passasjerer, kan M/S Råsa settes inn som både passasjerbåt og charterbåt på et marked som etterspør et større fartøy. I tillegg kan M/S Råsa gå i et langt tøffere farvann.

Charter og utleie

– Vi har som mål å bruke båten både som charterfartøy og som utleiebåt til andre rederier som trenger en båt i korte eller lengre perioder. De første bestillingene på båten har allerede kommet, og i løpet av noen uker blir den utleiebåt til et rederi sørpå som har behov for en slik båt mens deres egen er på verksted, sier Jan. I forhold til chartermarkedet tror Jan at M/S Råsa vil bli stasjonert i Steinkjer i lange perioder av sesongen.

Rosenborg-turer

– Vi ser for oss at det ligger store utfordringer og venter på oss i Steinkjer. Charterturer til Rosenborg-kampene kan bli ett av mange prosjekter som vi vil prøve oss på, sier Jan, som er full av lovord om den moderne og velutstyrte nybåten.