Følgende sto i Steinkjer-avisa den 30.04.2004:

"MS Råsa": Satser på charterturer

"MS Råsa" ble bygd av Fjellstrand Aluminium i 1979, og har gått for Helgeland Trafikkselskap i mange år. Nå er båten kjøpt av JT Charter DA i Steinkjer, og vil bli brukt som både charter-, frakt- og passasjerbåt i Beitstadfjorden og på kysten.

STEINKJER Jan Erik Moe

- Vi har plass til 93 passasjerer, sier styreformann Torleif Kvaløsæter.

"MS Råsa» er 26 meter lang, den har to MTU motorer som opprinnelig yter 800 hk hver, men er nå nedstilt til å yte omlag 1.000 hk til sammen, og den er sertifisert til å kunne operere opp til 25 nautiske mil fra godkjent havn.

- Siden den ble bygd i 1979 har den gått jevnt og trutt en distanse som tilsvarer tur/retur månen, forteller styreformann i JT Charter DA, Torleif Kvaløsæter.

De senere årene har båten fungert som reservebåt for Helgeland Trafikkselskap, men ble kjøpt av JT Charter i vinter.

Pressebåt

- Utgangspunktet for ideen var å arrangere fritids- og opplevelsesturer med båten, pluss at vi også kan leie den ut til trafikkselskaper og andre. «MS Råsa» er en svært god sjøbåt, og vi har fått flere forespørsler om utleie. Blant annet fra selskapet Arctic Voyager som driver med hvalsafari i Troms, sier Kvaløsæter.

I juni skal båten være pressebåt under kongebesøket i Nord-Trøndelag, og vil følge Kong Harald og hans følge nordover til Jøa, Rørvik, Nærøya og Leka. Med et dieselforbruk på nærmere 200 liter i timen vil båten kjøres svært lite i «tomminga».

- Når man tenker på at båten bruker 1.700 liter diesel på turen fra Flatanger til Steinkjer, er vi avhengige av å ha enten passasjerer eller varer som skal fraktes om bord.

Etterspørsel

Fra før av eier JT charter DA båten «Juvikingen», som har vært i nesten kontinuerlig trafikk siden anskaffelsen for et par år siden.

Lørdag arrangeres det tur med «MS Råsa», og det har vært bra etterspørsel av billetter til turen som går til Flatanger. - Vi starter fra Bogakaia lørdag morgen, og setter kurs for Flatanger, der det blir retur med buss. Ombord kan man nyte to måltider, frisk sjøluft og sosialt selskap, sier Kvaløsæter.