Følgende sto i en artikkel i www.namdalsavisa.no den 10.1.2005:

Ny charterbåt til Flatanger

Etter at Flatanger-selskapet JT Charter i fjor sommer solgte den ene av båtene sine, «Råsa», har eierne Jan og Torleif Kvaløsæter anskaffet en erstatter.

HANS KRISTIAN HANSEN

NYANSKAFFELSE: JT Charters siste anskaffelse, "Flatanger" ventes å være framme i Flatanger i slutten av neste uke, og meninga er å sette den inn i trafikk til sommeren.

FLATANGER: De to befinner seg nå i den finske byen Rauma der de venter på å starte heimturen med nyervervelsen som har fått navnet «Flatanger».

- Meninga var å starte mandag, men været var dessverre for dårlig til det. Nå legger vi neppe fra kai her før tidligst onsdag, opplyser daglig leder i JT Charter DA, Jan Kvaløsæter.

Også medeier og styreleder i JT Charter, Torleif Kvaløsæter, er med på turen sammen med tre andre nordmenn. I tillegg bli tre finner, blant dem maskinisten og skipperen med til Flatanger.

Lære båten å kjenne

- Vi må være såpass mange for å ha tilstrekkelig bemanning til å gå kontinuerlig. Vi tar nemlig sikte på det. Dessuten benytter vi to eierne turen til å lære oss båten å kjenne, sier Jan Kvaløsæter.

Turen er forresten beregnet å ta omkring åtte døgn.

«Flatanger» er med sine 356 bruttoregistertonn atskillig større enn både «Juvikingen» og «Råsa».

Den ble bygd i 1986 for den finske stat i 1986 og kostet da 36 millioner kroner. Siden 1996 har den vært drevet av et privat selskap. Under norsk flagg vil den få en passasjerkapasitet på 99. I tillegg til å fungere som passasjerbåt, er den også klassifisert som isbryter. Det ser Kvaløsæter på som et mulig bruksområde også heime i Norge, og dermed også en ekstra inntjeningsmulighet.

- Men først og fremst ta vi sikte på benytte den til charterturer på Flatanger-kysten og Trondheim. Det blir med andre ord mye av det samme som vi har drevet med «Juvikingen».

- Men det er også flere bruksmuligheter hele året, for eksempel julebord, og ikke minst fisketuropplegg. Hvalsafari i Vestfjorden og andre steder nordpå er også et alternativ. Vi får se hvordan interessen er, sier Kvaløsæter.

Oppussing

Men først trenger båten en del oppussing og oppgjøring. Blant annet må den sandblåses og fikses opp utvendig, og det må skiftes inventar i den ene salongen. Og den må naturligvis gjennom en klassifiseringsrunde med Sjøfartsdirektoratet.

- Vi håper den skal være klar til sommeren, sier Kvaløsæter som mener det er marked for et slikt fartøy. Han ser også optimistisk på framtida for JT Charter som ble stiftet for fire år siden.

- Så langt vil jeg si det har gått bra. Vi er kjempefornøyd med 2004 som har gitt en klar økning i driftsinntektene.

- Særlig har det vært god drift for «Juvikingen» som har vært leid ut til Namsos Trafikkselskap når de har hatt behov for en erstatter i sine samband. Men også charter- og turisttrafikken har vært bra. Den nye båten er det imidlertid ikke aktuelt å leie ut, den skal vi drive selv, sier Jan Kvaløsæter.